311 318 418 304 (2) 311 (1)

Simpel men effektivt hybridteknologi

Suzuki tager nu endnu et skridt mod at gøre hybridteknologi standard i hele modelprogrammet. Ved årsskiftet blev 12V hybridsystem standard i Suzuki Swift og Ignis, og fra marts måned blev det kraftigere 48V hybridsystem standard i Vitara og S-Cross med 1,4 motor og manuelt gear.

Den højere spænding fra 48V hybridsystemet gør det både muligt at opsamle mere energi under kørslen, samtidig med at den kraftigere elmotor kan assistere turbomotoren mere og oftere, hvilket betyder både et lavere forbrug og forbedrede præstationer. Og frem for alt er det utroligt nemt at bruge, for det er blot at køre, som man plejer, så sørger systemet selv for at optimere forbruget.

Ved normal kørsel er fokus på at opsamle energi og reducere forbruget, men når der er brug for at accelerere, kan elmotoren levere op til 50 Nm og 13 hk ekstra trækkraft til turbomotoren med de to nye funktioner ”moment-optimering” og ”moment boost”.

Ny generation af 1,4 Boosterjet turbomotoren

De nye hybridudgaver af Vitara og S-Cross leveres med en ny generation af 1,4 Boosterjet turbomotoren, der yder 129 hk og er udviklet til at levere det lavest mulige forbrug sammen med hybridsystemet. En ny type turbolader har øget drejningsmomentet til 235 Nm ved blot 2.000 o/min, og bag rattet mærker man tydeligt den hurtigere speederrespons og mere glidende acceleration, når kræfterne fra både hybridsystemet og turbomotoren udnyttes.

Hybridteknologi giver lavere forbrug

Det nye hybridsystem giver ikke kun bedre præstationer, men også et mærkbart lavere forbrug. Suzuki Vitara 1,4 Hybrid klarer nu 17,5 km/l efter den nye WLTP-norm, og Suzuki S-Cross 1,4 Hybrid helt op til 17,9 km/l. Det betyder en forbedring af forbruget på 13-20% afhængig af modelvariant. Samtidig er begge modeller nu er i energiklasse A+, og den halvårlige ejerafgift er på kun 540 kroner.

Sådan fungerer hybridsystemet

  • En 48V el-motor, der også fungerer som generator, opsamler energi fra motor- og nedbremsninger.

  • Et 48V/8Ah lithium batteri leverer strøm til el-motoren

  • En 48V-12V converter omformer 48V til 12V til brug for bilens elektriske komponenter.

  • Genstart er lydløs efter automatisk stop, da det er el-motoren, der genstarter benzinmotoren.

  • Et intelligent styresystem styrer, hvornår der samles strøm op, og hvordan det anvendes til at aflaste benzinmotoren.

  • Flow-visning og ladesymbol i bilens informationsdisplay, så føreren kan følge med i processen

308 (1) beskaret

Vitara 1,4 Hybrid fås i fire udgaver fra 239.990 kr.

301 beskaret

S-Cross 1,4 Hybrid fra 244.990 kr.

Hør motorjournalisten Christian Frost forklare hvordan hybridsystemet virker

Suzuki artikler og nyheder Artikler & nyheder

Rally til Dakar i Grand Vitara
Læs om en helt eventyrlig tur til Dakar i en Suzuki Grand Vitara.
Platformen er en del af hemmeligheden
Vi ser den aldrig, men mærker den hver gang, vi kører i vores bil. Platformen er den...
Bilernes SUV-historie begyndte med Suzuki!
Offroadere og SUV'er har været Suzuki-territorium gennem et halvt århundrede....