23. November 2017
Platformen er en del af hemmeligheden
Vi ser den aldrig, men mærker den hver gang, vi kører i vores bil. Platformen er den skjulte konstruktion, som udgør grundlaget for hele bilen. Bag Suzukis nye HEARTECT-platform ligger et stort udviklingsarbejde, der har fået stor betydning for flere af Suzukis modeller.

Swift, Ignis og Baleno er alle udviklet på HEARTECT platformen
Ny Swift 120 kg lettere
HEARTECT-platformen gør Suzukis nye modeller ca. 10 procent mere vridningsstabile, og den er stærkt medvirkende til, at vægten på den nye Swift er sænket med hele 120 kg. Platformen har også æren for, at den nye mini-SUV Ignis kan fås med en køreklar vægt under 900 kg, hvilket er langt under, hvad andre helt små og almindelige mikrobiler vejer. Så der er god grund til, at Suzukis ingeniører og teknikere er stolte af den nye HEARTECT platform.
Selvom platformen er en del lettere, er både stivheden og vridningsstabiliteten øget. En udstrakt brug af højstyrkestål gør, at der kan spares på stålmængden. De langsgående vanger løber nu fra for til bag i et blødt, ubrudt forløb. Det giver en stærkere og lettere konstruktion. Med nye konstruktionsprincipper slipper man for at tilføje ellers tunge forstærkninger.
