Fra blad

Swift, Ignis og Baleno er alle udviklet på HEARTECT platformen

Ny Swift 120 kg lettere

HEARTECT-platformen gør Suzukis nye modeller ca. 10 procent mere vridningsstabile, og den er stærkt medvirkende til, at vægten på den nye Swift er sænket med hele 120 kg. Platformen har også æren for, at den nye mini-SUV Ignis kan fås med en køreklar vægt under 900 kg, hvilket er langt under, hvad andre helt små og almindelige mikrobiler vejer. Så der er god grund til, at Suzukis ingeniører og teknikere er stolte af den nye HEARTECT platform.

Selvom platformen er en del lettere, er både stivheden og vridningsstabiliteten øget. En udstrakt brug af højstyrkestål gør, at der kan spares på stålmængden. De langsgående vanger løber nu fra for til bag i et blødt, ubrudt forløb. Det giver en stærkere og lettere konstruktion. Med nye konstruktionsprincipper slipper man for at tilføje ellers tunge forstærkninger.

Suzuki artikler og nyheder Artikler & nyheder

Store eventyr i små suzukier
Selvom en Suzuki er lille og af ældre dato, kan den medvirke til utrolige eventyr over bjerge og...
Platformen er en del af hemmeligheden
Vi ser den aldrig, men mærker den hver gang, vi kører i vores bil. Platformen er den skjulte...
Forruden er en vigtig del af bilens sikkerhedskonstruktion
Formålet med bilens forrude har oprindeligt været at beskytte os mod vind, vejr, og hvad ellers...