Køb hybridbil hos Suzuki
Køb hybridbil hos Suzuki

Hvad er en hybridbil? Der er 3 Hybrid hovedgrupper:

  • Mild Hybrid (MHEV = Mild Hybrid Electric Vehicle), er fællesbetegnelsen for systemer, hvor en elmotor assisterer benzinmotoren ved igangsætning og acceleration, så den bruger mindre brændstof og dermed har en lavere CO2-udledning. Energien opsamles via nedbremsning og deceleration og lagres på et lithium batteri. En MHEV hybridbil kan typisk ikke køre på el alene, og der findes flere forskellige systemer fx med 12, 24 eller 48V. Suzuki Ignis og Swift er udstyret med et 12V hybridsystem, mens Vitara og S-Cross er forsynet med det kraftigere 48V system.

  • En Fuld Hybrid (HEV = Hybrid Electric Vehicle) bil har en kraftigere elmotor og et lidt større hybridbatteri end bilen med Mild Hybrid teknik. Afhængigt af kørestil og kørselsmønster kan den køre op til 50% af tiden på el. Og det foregår helt automatisk, når der skiftes mellem kørsel på el eller benzin. Bilen oplades mens den kører. Enten ved nedbremsningsenergi eller ved, at generatoren, der drives af benzinmotoren, lader hybridbatteriet op. Deraf også det mere mundrette navn "selvopladende hybrid". Suzuki Swace er et godt eksempel på en HEV hybridbil.

  • Plug-in Hybrid (PHEV = Plug-in Hybrid Electric Vehicle) er betegnelsen for en hybridbil, der er selvopladende som en HEV, men som også kan oplades med en ledning til en ladestander. Derfor kaldes den også en opladningshybrid. Både batteriet og elmotoren er kraftigere, og bilen kan køre længere på el alene end en HEV bil. Bilen kan derfor køres som en elbil, så længe man sørger for at have strøm på batteriet. Suzuki Across er en stor Plug-in SUV.

Hybridbiler, der er til at betale

Suzuki Swift 1 1400px
Suzuki Swift 1 1400px

FAKTA OM SUZUKIS MILD-HYBRIDBILER

  • Under kørslen aflaster el-motoren benzinmotoren ved igangsætning og under acceleration.

  • Når du slipper speederen, genindvinder el-motoren en del af den bremseenergi, som ellers ville være gået tabt. Den opsamler, kort sagt, energien fra motorbremsningen.

  • Den gratis strøm lagres på et lithium batteri, som har en stor evne til at modtage og afgive strøm. Det kan så bruges til at assistere hybridbilens benzinmotor og til at levere strøm til bilens elektriske udstyr.

  • I Vitara og S-Cross leverer el-motorens moment-boost og moment-optimering ekstra trækkraft, når du beder om fx hurtig respons.

  • Hybridbilens styresystem sørger hele tiden for, at energien opsamles og genbruges mest optimalt.

  • Ved automatisk start/stop er det el-motoren, der sørger for genstart af benzinmotoren. Den er derfor behagelig lydløs.

  • Biler med Suzukis mild-hybridsystem køres som en helt almindelig bil, uden at du behøver tænke over hybridteknologien.

  • Hele hybrid systemet er meget kompakt, så bilens vægt holdes nede.

  • Afhængigt af kørestil og -mønster (særligt ved kørsel med mange stop, starter og accelerationer) kan benzinøkonomien forbedres med ca. 10% i hybridbilerne Swift og Ignis og helt op til 20% i Vitara og S-Cross Hybrid.

  • Der er også penge at spare på den halvårlige ejerafgift. På Swift og Ignis Hybrid ligger den på kun 500 kr. , mens den på Vitara og S-Cross hybridbilerne er på 580 kr.

5 gode grunde til at vælge en hybridbil med MHEV fra Suzuki

1. Suzukis hybridbiler gør en forskel

2. En Suzuki hybridbil er til at betale

Suzukis hybridbiler er ikke kun forbeholdt den miljøbevidste forbruger med en velspækket tegnebog. Fordi teknologien er så smart og enkel at implementere, har vi gjort det til standard i alle Swift og Ignis modeller til priser fra kun 136.990 kroner. Og de nye SUV hybrider Vitara og S-Cross fås med 129 hk turbomotor og fuld sikkerhedspakke til priser fra 219.990 kr.

3. Du kan følge med i hybridbilens forbrug

4. Behagelig og lydløs start

Da det er el-motoren, der sørger for genstart af benzinmotoren efter en automatisk stop/start situation, sker dette nærmest lydløst. En rigtig behagelig detalje i en hybridbil – især ved by- og køkørsel.

5. Vores hybridbiler er pakket med udstyr

Selvopladende hybridbil: Suzuki Swace

  • Benzin- og kraftig elmotor
  • Kan køre på el alene
  • Hybridbil med CVT automatgear
  • 22,2 km/l og 103 gram CO2 pr. km (WLTP-norm)

Across Plug-in hybrid

  • 1 benzin- og 2 elmotorer
  • Kan oplades fra ladestander
  • Op til 75 km på el alene
  • 100 km/l v. blandet kørsel (WLTP)
  • CVT automatgear

Suzukis hybridbiler

Suzukis 48V hybridteknik i Vitara og S-Cross

Suzuki artikler og nyheder Artikler & nyheder

Suzuki er størst med mild-hybrid
Suzuki er det mest solgte bilmærke med mild-hybrid motorteknologi på det danske marked....
Cappuccino - Suzukis charmerende roadster
Suzuki Motorsport 2021
Suzuki Motorsport deltager i både nationale og internationale rallyløb, herunder den danske DM...