KennethMadsen4 JakobMadsen1 AllanKirkegaard

FINALEWEEKEND MED BÅDE SEJR OG SKUFFELSE FOR SUZUKI MOTORSPORT

DM4 Jakob 3

Der var lagt op til et brag af en finale i DM-rally, da mesterskabet endnu ikke var afgjort, og for Suzuki Motorsport blev det en weekend, som både bød på sejr og skuffelse

Kenneth Madsen/Mette Felthaus, Suzuki Swift R+

Jacob Madsen/Line Nedergaard, Suzuki Swift Kit Car

Allan Kirkegaard/Anja Søndergaard, Suzuki Swift Kit Car

SEJR TIL SUZUKI MOTORSPORT I DM3

På trods af tekniske udfordringer og sygdom, kørte Teamet sig alligevel helt til tops og tog både den generelle sejr og 2 klassesejre

Oktober 2020

Tredje afdeling af DM i rally, DM3 Naturens Rige, løb af stablen den 3.-4. oktober i Tarm, og for første gang i år bød prøverne på både grus og asfalt, samt prøver, som ikke har været kørt i årevis til stor glæde for alle i teamet. 

Det blev et løb, hvor der blev kæmpet om hver eneste tiendedel sekund, og selv den mindste fejl blev afgørende. For Suzuki Motorsport måtte man yderligere kæmpe med sygdom og en servostyring, som drillede, men alligevel blev det årets indtil videre mest succesfulde weekend, for Suzuki Motorsport tog både den generelle sejr og 2 klassesejre.

Kenneth Madsen/Mette Felthaus, Suzuki Swift R+

Jacob Madsen/Morten Andreasen, Suzuki Swift Kit-car

Allan Kirkegaard/Anja Søndergaard, Suzuki Swift Kit-car

ANDET DM-RALLY PÅ LOLLAND

Falster Kenneth 1 LAV

KLASSESEJR OG 2. PLADS TIL SUZUKI I SYDHAVSRALLY

Allan Kirkegaard / Anja Søndergaard, Suzuki Swift Kit-car

Kenneth Madsen / Mette Felthaus, Suzuki Swift R+

Jacob Madsen / Line Nedergaard, Suzuki Swift Kit-car

FART OG DRAMA I ÅRETS FØRSTE DM-RALLY

Cimbern-Rallye blev den længe ventede start på årets DM-rally

September 2020

Starten på 2020-sæsonen i DM-rally har været længe ventet, men kunne endelig skydes i gang med Cimbern-Rallye i Nordtyskland den 5. september, hvor alle tre hold fra Suzuki Motorsport deltog, Det var Kenneth Madsen og Mette Felthaus i den hurtige Swift R+ samt Jacob Madsen/Line Nedergaard og Allan Kirkegaard/Anja Søndergaard i hver deres Suzuki Swift Kit-car. I alt stillede mere end 120 rallybiler til start.

Det havde regnet natten op til løbet, men dagen startede med solskin, og alt tegnede derfor til, at det blev en dag med varm og tør asfalt. Men mindre end en time før starten begyndte det at regne igen, hvorfor alle blev nødt til at genoverveje, hvilke dæk der var de rigtige at starte ud med, og dækvalget fortsatte med at drille det meste af dagen.

Kenneth Madsen / Mette Felthaus, Suzuki Swift R+

Jacob Madsen / Line Nedergaard, Suzuki Swift Kit-car

Allan Kirkegaard / Anja Søndergaard, Suzuki Swift Kit-car

Uddrag af Cimbern-Rallye

Her kan du se med, når Kenneth og Jakob presser deres Swifter gennem de snørklede veje i kampen mod uret.

Rally Bohemia i Tjekkiet

DM-formen blev pudset af i Tjekkiet

Juli 2020

For Kenneth Madsen blev årets første løb Rally Bohemia i Tjekkiet, der gav vigtige kilometer i den nye Suzuki Swift R+, inden kampen om DM i Dansk Super Rally skydes i gang. Selv om man har kørt enkelte tests undervejs, er der intet som at køre et rigtigt rallyløb, og da DM-sæsonen først går i gang til september, valgte Suzuki Motorsport Danmark derfor at køre Rally Bohemia i Tjekkiet for at få testet formen af. Det var ikke mindst vigtigt for Kenneth Madsen, som efter at have kørt med forhjulstræk med stor succes i mange år, nu er rykket en klasse op og skal køre Dansk Super Rally i en Swift R+ med firhjulstræk og turbomotor.

Til løbet i Tjekkiet var det dog ikke kun bilen, som var ny, men også co-driveren. Kenneth Madsens faste co-driver, Mette Felthaus, var forhindret i at deltage, så i stedet blev det Morten S. Andreasen, der normalt kører rally med sin bror Martin, og derfor er en erfaren co-driver, som tog plads i det andet sæde. Oprindelig skulle Jacob Madsen også have kørt Bohemia Rally i sin Swift Kit Car, men et pludseligt opstået teknisk problem gjorde, at man valgte at blive i Danmark.

Det lovede godt for selve løbet, selv om regnen faldt tungt forud for de første prøver. Da teamet spurgte, hvordan det var ude på prøverne, havde Kenneth Madsen et kort og kontant svar: Det var glat og lærerigt! Den danske bil kom dog heller ikke udenom en enkelt snurretur på løbets sidste dag, heldigvis uden skrammer på hverken bil eller kørere.

Da løbet var slut, og man kunne køre over målrampen efter 18 prøver, var det på en 15. plads generelt og 3. plads i klassen. I den lynhurtige Swift R+ fra Suzuki Motorsport Danmark er blikket nu rettet mod mesterskabet i Dansk Super Rally, når sæsonen går i gang i september.

SUZUKIS RALLYTEAM KLAR TIL SÆSONSTART

Juni 2020

Når sæsonen går i gang, er Suzuki Motorsport klar til at give den gas, ikke mindst med Kenneth Madsen bag rattet i en Swift R+, som skal kæmpe om DM-titlen i Dansk Super Rally

Når danmarksmesterskabet i rally skydes i gang med forsinkelse i september, vil det være længe ventet af Suzuki Danmarks rallyteam med Kenneth Madsen, Jacob Madsen og Allan Kirkegaard. Teamet har netop haft mulighed for at køre de første tests på nogle afspærrede veje på Falster.

Det var en fed følelse at komme i gang igen,” som Kenneth Madsen siger. “Det var lidt, som når køerne bliver sluppet ud på græs!

Ventetiden føltes uden tvivl ekstra lang i år, for efter at have kørt i klassen med forhjulstræk er Kenneth Madsen rykket op i den øverste klasse Dansk Super Rally, hvor han sammen med sin codriver Mette Felthaus nu skal køre en Suzuki Swift R+ med turbomotor og firehjulstræk.

Nedenfor kan du komme tæt på bilerne og teamet med interviews, billeder, video og teknik!

Vi Kører 2020 færdig og ser, hvad 2021 bringer!

Kenneth Madsen er født i 1989 og begyndte at køre rally i 2007. Allerede året efter blev han den yngste danmarksmester i rally nogensinde og kåret som årets rallytalent, hvilket han kvitterede for ved at tage mesterskabet igen året efter, og siden da er det blevet til adskillige mesterskaber i Gruppe N.

“Nu har jeg kørt forhjulstræk i 13 år efterhånden, så naturligvis skal jeg vænne mig til en helt ny kørestil,” siger Kenneth Madsen. “Suzuki Swift R+ har permanent firehjulstræk, 280 hk og en 6-trins sekventiel gearkasse og klarer 0-100 km/t på omkring fire sekunder, så det går stærkt!”

Som det ser ud nu, bliver der fire afdelinger af DM i rally, der starter den 5. september og køres med 2-3 ugers mellemrum. Inden da bliver der muligvis kørt flere mindre rallyløb, som ikke tæller med i mesterskabet, så det bliver ikke en sæson, som den vi kender, heller ikke for Suzuki Motorsport.

“Nu håber vi, den der corona forsvinder lige så hurtigt, som den kom. og så kører vi 2020 færdig og ser, hvad 2021 bringer,” som Kenneth Madsen siger.

Nu fik vi endelig lov til at komme ud at køre igen

Jacob Madsen og Line Nedergaard kommer også til at køre en fuld sæson i 2020 i den Suzuki Swift Kit Car, som de har kørt de sidste tre sæsoner. I 2019 kørte de ikke med i forårssæsonen, men med tre klassesejre i efterårets tre DM-løb kørte de sig alligevel ind på bronzepladsen i kampen om mesterskabet. I år går de efter at blive danmarksmestre i klassen op til 1.600 cm3. Derfor var de også klar i god tid til 2020-sæsonen, inden alting blev sat på hold.

“Her i vinter var vi klar langt tidligere, end vi plejer at være, så vi var toptrimmede til at skulle ud og give den gas, men det blev desværre stoppet,” som Jacob Madsen siger.

Derfor var sæsonens første testkørsel også en kærkommen mulighed for at komme tilbage i raceren. Suzuki Swift Kit Car har en sugemotor på 1.598 cm3 med 212 hk og er udstyret med en 6-trins sekventiel gearkasse med såkaldte paddleshifts, hvilket vil sige, at køreren kan skifte gear med shiftpaddles bag rattet uden at bruge kobling eller slippe speederen. Vægten er kun 1.030 kg, mens topfarten er 175 km/t, fordi raceren er gearet til at levere maksimal acceleration.

“Det var naturligvis det samme for alle sportsgrene, men nu fik vi endelig lov til at komme ud at køre igen og prøve nogle af de ting af, vi har lavet om gennem vinteren, så det var rigtig fedt!” siger Jacob Madsen.

Allan Kirkegaard og co-driver Mathilde Ladefoged satser på at kunne fortsætte de gode takter i 2020

Det sidste team fra Suzuki Motorsport er Allan Kirkegaard og co-driver Anja Søndergaard, som stiller til start i Suzuki Swift Kit Car. Anja er ny i teamet, men ikke ny i rally sammenhæng, da hun sidste sæson var co-driver i Adam Cuppen. De satser på at kunne vise gode takter i 2020-sæsonen, som på grund af forsinkelsen bliver kort, men intens.


Team Kenneth Madsen / Mette Felthaus

Suzuki Swift Swift R+

  • 1598 ccm turbomotor (4WD)

  • 280 hk

  • 6 trins sekventiel gearkasse 

  • 18" hjul

  • Proflex justerbar undervogn

  • 0-100 km/t på 4 sek

  • topfart 190 km/t

  • vægt 1230 kg

Team Jacob Madsen / Line Nedergaard

Suzuki Swift Kit Car

  • 1598 ccm sugemotor med spjældhuse (2WD)

  • 212 hk

  • 6 trins gearkasse med elektrisk paddelshift

  • 17" hjul

  • Reiger Justerbar undervogn

  • 0-100 km/t på 6 sek

  • Topfart 175 km/t

  • Vægt 1030 kg

Team Allan Kirkegaard / Anja Søndergaard

Suzuki Swift Kit Car

  • 1598 ccm sugemotor med spjældhuse (2WD)

  • 212 hk

  • 6 trins sekventiel gearkaase

  • 16" hjul

  • Reiger Justerbar undervogn

  • 0-100 km/t på 6 sek

  • Topfart 175 km/t

  • Vægt 1030 kg

Suzuki artikler og nyheder Artikler & nyheder

Nyt fra Suzuki - Verden rundt
Suzuki Motor Corporation er et multinationalt selskab med mere end 50.000 medarbejdere. Suzuki...
Suzuki Motorsport 2020
Suzuki Motorsport deltager i både nationale og internationale rallyløb, herunder den...
JORDEMODERENS JIMNY